Minder beeldschermtijd voor je kind? 7 Tips!

Beeldschermtijdperk

Onze kinderen groeien op met het beeldscherm. Van jongs af aan leren ze ermee omgaan. Ze hebben dagelijks veel meer beeldschermtijd dan wij vroeger. Ze zijn er daardoor al snel handig mee en verbazen ons vaak met wat ze allemaal en kunnen en weten op dit vlak.

Veel achter een beeldscherm zitten heeft echter ook nadelige gevolgen:

  • steeds meer jonge mensen last hebben van nek, schouder en rugklachten door een slechte houding tijdens het ‘beeldschermen’. Er zijn zelfs al 16-jarigen met een nekhernia;
  • kinderen worden lichamelijk minder fit doordat ze minder bewegen;
  • kinderen kunnen slechter gaan slapen door te veel beeldschermtijd. Vooral voor het slapengaan;
  • hoofdpijn kan een gevolg zijn;
  • net als vermoeide, branderige, droge of juist tranende ogen;
  • minder goed zien door veel dichtbij te moeten focussen en minder veraf;
  • gewenning en moeite om te stoppen met mogelijk vervelend gedrag tot gevolg;
  • sociale isolatie.

7 Tips om je kind te stimuleren tot minder beeldschermtijd

Ik hoor geregeld dat kinderen erg boos kunnen worden als ze niet mogen ‘beeldschermen’. Dat zegt eigenlijk al hoe belangrijk het is om er samen goede afspraken over te maken.

Dat kan met de volgende tips:

  1. Zet een tijdslot op het beeldschermgebruik van je kind. Dit kan bijvoorbeeld met de volgende apps.
  2. Maak een aantal gezinsregels over het gebruik van tv, smartphone en tablet. Bijvoorbeeld tijdens het eten of een gesprek.
  3. Liever geen tv, tablet of telefoon kort voor het slapengaan. En als het kan niet op de slaapkamer?
  4. Zet gezonde speeltijd tegenover de beeldschermtijd van je kind. 1 uur beeldschermtijd is 1 uur buitenspelen bijvoorbeeld. Onderhandel.
  5. Kijk eens naar advies over schermtijd (totaal) voor kinderen:
    • 0-2 jaar, eventueel een paar keer per week samen, maximaal 5 minuten per keer.
    • 2-4 jaar, 5 tot 10 minuten per keer, maximaal 30 minuten per dag.
    • 4-6 jaar, 10 tot 15 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
    • 6-8 jaar, 30 minuten per keer, maximaal 1 uur per dag.
    • 8-10 jaar maximaal 1 tot 1,5 uur per dag.
    • 10-12 jaar, maximaal 2 uur per dag.
    • 12 jaar en ouder, maximaal 3 uur dag.
  6. Bedenk samen iets anders te doen dan tv, tablet of smartphone. Lekker naar buiten?
  7. Beloon je kind als het zonder morren iets anders gaat doen. Positieve aandacht helpt gedrag veranderen.

Veel suc6 met het stimuleren van je kind om wat af te kicken van het beeldscherm!

‘Ons gedrag is afhankelijk van onze besluiten, niet van onze omstandigheden.’

~Stephen Covey

Bron: mijnkindonline: 5 apps die het mediagebruik van je kind beperken; Medisch Contact 2014: Kind en beeldscherm: een te hecht koppel

Worstelt je kind met school?

Met mijn aanpak boekt je kind vooruitgang en krijg jij meer rust!

Meer weten?

About the Author

Adviseur in leren en ontwikkelen. Praktische en methodische begeleiding bij leerproblemen voor basis- en voortgezet onderwijs. Eerder (team)coach en verpleegkundige.